Szeghalmi Lőrincz: Levelek az Árnyékvilágból

2012 márciusában jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában a magyar könyvtrailerek első darabja.

 

Maga a kötet egy egyes szám első személyben írt napló, mely némileg Edgar Allen Poe-i ihletéssel mutatja be a magyar hiedelemvilágot a címszereplő orvos szemszögéből. A Magvető nagyon ambiciózusan saját honlapot is indított a könyvnek, mely egyfajta Blair Witch Project-szerű felfogással a kötetben leírt eseményeket igaznak, valóban megtörténtnek állítja be. A könyv valódi szerzője Alt Krisztián, akinek írói teljesítménye mellett a kutatómunkája mindenképpen megsüvegelendő, a honlap tanulsága szerint ugyanis a felhasznált források jegyzéke egészen döbbenetes méretű. A könyv izgalmas tulajdonsága még sajátos nyelvezete, mely a korabeli beszédstílust és zsargont építi bele a narratívába. Látván az online marketing mértékét, rögtön láthatjuk, hogy egy nagy reményű kötetről volt szó, ez tehette indokolttá a könyvtrailer elkészítését is.

A kötethez készült másfél perces szpotot Kőszegi Tamás rendezte, aki a huszonéves filmrendező generáció fesztiváldíjak tekintetében páratlanul elismert tagja volt, a Magvető tehát nem bízta a dolgot a véletlenre. A gyártást a zLabor Könyvfilm nevű formáció végezte, akik komoly energiát fektettek a médiumba, 2012-ben ugyanis később is több trailerrel (vagy, ahogy ekkor éppen nevezték a műfajt, könyvfilmmel), is jelentkeztek, sőt, ugyanebben az évben díjat is nyertek a magyar Könyvtrailer Versenyen is. Később Kőszegi Tamás bekerült az 50 Tehetséges Magyar Fiatal programba, és Mimicry Motions-re átkeresztelt csapatával további könyvtrailereket jegyzett, noha sajtó-reprezentációjuk és hatásuk nem érték el újra a szóban forgó darab szintjét.

 Maga a film ambiciózus vállalkozás, jól látszik, hogy a kiadó a költségvetést is komolyabban gondolta az átlagosnál. A Levelek az Árnyékvilágból sok olyan megoldást képes élőszereplős formában megmutatni, melyet a későbbi trailerek inkább a rajzfilmre, vagy az animációra bíztak, ami különösen érdekes annak fényében, hogy egy kosztümös darabról van szó. A főszereplő a Kolibri-színházban játszó Krausz Gábor, illetve Könczei Anna színművész is feltűnik. Később a könyvtrailerek jellemzően amatőr színészeket foglalkoztattak, vagy előszeretettel emelték be az írót, ez itt nem jelenik meg. Az a trend sem ismert még, hogy a könyvtrailert egy híresebb húzónév narrációjával adják el, a fiatal profi színészek magukra vállalták ezt a feladatot is.

A film dramaturgiája trailer-szerű, a könyv történetét inkább csak fellebbenti a néző előtt. Sokkal jobban hasonlít egy hollywood-i film előzetesére, mint a későbbi műfaj-társai, melyek jellemzően inkább apró kis történeteket mesélnek el. Feltehetően költségvetési okai vannak, hogy a későbbi könyvtrailerek meg sem próbáltak versengeni a Levelek az Árníyékvilágból-al, inkább egy intimebb világot festettek le.  A reklám egyébként a könyvpiac mai napig leglátványosabb darabja, vizuális meglepetései megelőlegezik a rendező Kőszegi Tamás későbbi munkáit, hangulata mellbe vágó és érdeklődést keltő. Elmondható tehát, hogy a kiadó magasra tette a lécet.

Ami még hasonlóan fontos, az a marketing gépezet, mely a könyvtrailert elröpítette szinte valamennyi sajtóorgánumba. Semelyik könyvtrailernek nem lett soha később akkora nyilvánossága, mint a Levelek az Árnyékvilágból-nak. Ez részben annak köszönhető, hogy a film sajtósai ügyesen meglovagolták az “első magyar könyvfilm” szenzációt, sőt, premiert is rendeztek neki az Akvárium Klubban. A vetítés ténye mellett még érdekesebb, hogy sor került egy könyvtrailer-kerekasztalra is, ahol olyan emberek vettek részt, mint Fabricius Gábor, Csobánka Zsuzsa, Bajtai András, és Karafiáth Orsolya. Utóbbi jelenléte annak fényében izgalmas, hogy később maga is könyvtrailereket készített, melyeket mi is sorra fogunk venni.